Tuesday, September 30, 2014

RG2014... Fw: PINGAT EMAS PERTAMA DISUKAN ASIA 2014 DITARIK BALIK

 



PINGAT EMAS PERTAMA DISUKAN ASIA 2014 DITARIK BALIK

bloglist-malaysia.blogspot
lantakhangpala.blogspot
 
Pingat emas pertama negara pada kejohanan Sukan Asia ke-17 yang dimenangi atlet wushu, Tai Cheau Xuen ditarik balik selepas didapati gagal dalam ujian dadah.

Keputusan itu dibuat Majlis Olimpik Asia (OCA) selaku penganjur Sukan Asia 2014 di Korea Selatan pada Selasa.

Menerusi kenyataan yang dikeluarkan, Cheau Xuen, 24 yang bersaing dalam acara nanquan dan nandao itu didapati menggunakan dadah perangsang jenis sibutramine.

Cheau Xuen disahkan positif dalam ujian terhadap sampel yang diambil selepas dia menangi emas pada 20 September lalu.

"Atlet ini sudah hilang kelayakan daripada sukan ini dan juga di Sukan Asia dan akreditasinya juga dibatalkan dan pingatnya ditarik balik," kata kenyataan itu.

Pengumuman rasmi itu dikatakan terpaksa ditangguhkan oleh OCA kerana Cheau Xuen dan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) meminta supaya sampel B untuk diperiksa.

Selain Cheau Xuen, dua atlet lain turut disahkan gagal dalam ujian sama iaitu pemain bola sepak Tajikistan, Khurshed Beknazarov dan pemain soft tenis Kemboja, Sophany Yi. Kedua-duanya disahkan positif selepas tidak mahu sampel B diuji.

Keseluruhannya, sebanyak 1,900 ujian doping dijalankan ke atas atlet yang bertanding di Incheon, kata Pengerusi Jawatankuasa Perubatan OCA, Tan Sri M Jegathesan.

Menurut Jegathesan yang juga bekas jaguh olahraga negara, terdapat tiga jenis kegagalan dalam ujian doping.

Ada kes yang membabitkan penipuan serius selepas menggunakan 'pil magis' untuk mencatat kemenangan, kedua atlet dipaksa jurulatih untuk menggunakan bahan perangsang dan ketiga, ada atlet mengambil ubat serta rawatan untuk menguruskan badan.

Jegathesan berkata, dalam dua kes sebelum ini, mereka dilaporkan tidak mengambil bahan itu dengan niat.
 
 
 
Kes dadah: Pingat emas pertama Malaysia lebur

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

tranungkite.net

 

NASIB malang bagi pasukan Malaysia di kejohanan Sukan Asia ke-17 di sini apabila Majlis Olimpik Asia (OCA) menarik balik pingat emas pertama yang dimenangi menerusi atlet wushu wanita Tai Cheau Xuen kerana beliau didapati gagal ujian dadah.

Menurut kenyataan pihak penganjur, ujian sampel air kencing Cheau Xuen yang dilakukan pada 20 Sept selepas pertandingan mendapati ia mengandungi Sibutramine iaitu bahan terlarang dalam Senarai Larangan Agensi Anti Doping Sedunia (Wada) 2014.
    
Selepas dilakukan proses mengikut peraturan dan prosedur OCA, ditentukan bahawa hasil dapatan itu merupakan pelanggaran peraturan antidoping, katanya.
    
"Sehubungan itu sekatan telah dikenakan. Peserta dibatalkan daripada pertandingan selain kejohanan dan kelayakannya turut dibatalkan sementara pingatnya ditarik balik," kata OCA.
   
Menurut OCA, hasil penemuan itu akan diserahkan kepada pihak berkuasa   negara peserta berkenaan, persekutuan antarabangsa sukan tersebut (Persekutuan Wushu Antarabangsa Asia) dan Wada untuk tindakan lanjut.
    
Katanya ini merupakan kes ketiga yang berlaku di kejohanan kali ini.
- Bernama

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment