Sunday, September 28, 2014

RG2014... Fw: Akta Hasutan Tak Lulus Di Parlimen,

 



Akta Hasutan Tak Lulus Di Parlimen, Langgar Perlembagaan


KUALA LUMPUR: Akta Hasutan tidak mengikut perlembagaan kerana ia bukan undang-undang yang diluluskan di parlimen, kata peguam mewakili Pensyarah Undang-Undang, Profesor Dr Azmi Sharom.
Gobind Singh Deo (foto) ketika memberitahu Mahkamah Sesyen hari ini berkata, akta itu gagal mematuhi Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, berkaitan kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan.
Beliau berkata, Akta Hasutan yang ada bukan undang-undang sebelum merdeka dalam bentuk asalnya iaitu Ordinan Hasutan.
Pada 2 September, Azmi yang juga Pensyarah di Universiti Malaya, didakwa mengikut Seksyen 4 (1) (b) dan Seksyen 4 (1) (c) Akta Hasutan berkenaan krisis pelantikan Menteri Besar di Perak pada 2009.
Beliau menghadapi denda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun, atau kedua-duanya sekali.
Timbalan Pendakwa Raya Suhaimi Ibrahim berhujah, Mahkamah Rayuan sebelum ini memutuskan tuduhan hasutan terhadap Adun Sri Muda, Mat Shuhaimi Shafiei mengikut Seksyen 4 adalah menurut Perlembagaan.
Gobind mematahkan hujah dengan mengatakan isu sama ada Akta Hasutan adalah "undang-undang oleh Parlimen" tidak diuji Mahkamah Rayuan dalam kes Mat Shuhaimi.
Beliau berkata peguam Mat Shuhaimi tidak membangkitkan isu sama ada peruntukan mengikut Perkara 10 (2) Perlembagaan mengenai "undang-undang oleh Parlimen" mempunyai kesan ke atas Seksyen 4 Akta Hasutan.
"Isu di sini adalah Perlembagaan Persekutuan menjamin kebebasan bersuara dan hanya undang-undang oleh Parlimen boleh menyekat kebebasan itu, dan pendirian kami adalah Akta Hasutan tidak diluluskan oleh Parlimen," katanya.
Beliau juga memberitahu Hakim Zanol Rashid Hussain, sama ada terdapat persoalan yang perlu dirujuk kepada mahkamah lebih tinggi dalam kes ini. Hakim kemudian menetapkan tarikh 1 Oktober untuk keputusan. Gobind dibantu oleh Datuk Malik Imtiaz Sarwar pada pendengaran kes itu baru-baru ini. #sumber

Komen :

Anonymous said...

Cuba lu orang baca yang berikut ini:

Perkara 162. Undang-undang yang sedia ada.

(1) Tertakluk kepada peruntukan yang berikut dalam Perkara ini dan Perkara 163, undang-undang yang sedia ada hendaklah, sehingga dimansuhkan oleh pihak berkuasa yang mempunyai kuasa untuk berbuat demikian di bawah Perlembagaan ini, terus berkuat kuasa pada dan selepas Hari Merdeka, dengan apa-apa ubah suaian sebagaimana yang dibuat dalamnya di bawah Perkara ini dan tertakluk kepada apa-apa pindaan yang dibuat oleh undang-undang persekutuan atau undang-undang Negeri.

 

Anwar: Pendakwaan sahkan konspirasi penjarakan saya

telokbakong.blogspot

  KUALA LUMPUR 25 SEPT: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pendakwaan terhadap peguamnya, N Surendran di bawah Akta Hasutan mengesahkan konspirasi untuk memenjarakannya.

Merujuk rayuannya terhadap sabitan kes Fitnah II yang akan didengar di Mahkamah persekutuan pada 28 dan 29 Oktober ini, Anwar berkata perkembangan mutakhir menjejaskan haknya untuk mendapat pendengaran yang adil.


Menurut Anwar,  kenyataan-kenyataan yang dibuat Surendran kini dijadikan asas pendakwaan jenayah terhadap peguamnya itu.

"Ini jelas dilakukan untuk menakut-nakutkan pasukan pembelaan saya dan menghalang mereka daripada melakukan tugas-tugas profesional serta mencabul hak saya di bawah perlembagaan untuk mendapat khidmat guaman yang baik.

"Sekali lagi saya nyatakan bahawa dakwaan konspirasi adalah salah satu hujah pembelaan saya di mahkamah.

"Pendakwaan-pendakwaan terhadap Surendran ini hanya mengesahkan dakwaan konspirasi terhadap saya dan mengukuhkan kepercayaan bahawa pihak kerajaan berusaha sedaya upaya untuk memenjarakan saya," kata Anwar dalam kenyataan medianya hari ini.

Pada 19 dan 28 Ogos lalu, Surendan didakwa sebanyak dua kali di bawah Akta Hasutan. Dakwaan pertama berkaitan kritikannya terhadap keputusan hakim Mahkamah Rayuan yang mensabitkan Anwar bersalah dalam kes liwat II.

Manakala dakwaan kedua pula berhubung kenyatan media Surendran bahawa wujud satu konspirasi dalam pertuduhan terhadap Anwar.

Menurut Anwar, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengikut jejak langkah Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1998 dengan menggunakan jentera kerajaan untuk memastikannya dipenjara.

"Najib Razak melakukan perkara yang sama seperti mentornya, iaitu dengan mengerahkan keseluruhan jentera termasuk media, polis, Peguam Negara dan badan kehakiman untuk memastikan keadilan tidak ditegakkan dan saya dibuang dari persada politik tanah
air," jelas Anwar.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=63115

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment