Sunday, March 31, 2013

Re: RG2011... Bermadu @ berpisah?

 

salam kasut merah,
sy post benda yg general boleh diterima akal dan termaktub dalam hukum Islam, tetapi apa yg saya post agak sukar untuk sukar untuk diterima bagi sesetengah pihak lebih2 lagi org perempuan. 

bg saya, apa pun hukum yang Allah tetapkan saya terima sekalipun hudud. seberapa berat pun sy terima. hukum tuhan jgn diperoal, tp boleh dibincang asal x keterlaluan.

tp kalo dh mmg laki x layak nk kawin lebih, beriya-iya pulak nk kawin lg mmg sengaja menempah bala. sekirang laki tu mampu n layak, jangan la dihalang. hukum dh pun tetapkan. kayak xpe, x layak kita larang.


2013/3/28 <kasut_merah@yahoo.com.sg>
 

Betul tu.. Kita kena berfikir lebih sikit. Soal hati kita buang jauh2. Klu ada laut, kita buang ke laut. Yg mana tak boleh pikir tu kita ikut je kata hati, dosa pikirlah sendiri. Mana tau satu hari nnti en. Hanz kita ada adik atau anak perempuan yg dimadukan, tentulah dia orang yg paling redha. Sbb cara x langsung dia turut mengalaminya. Manusia mudah lupa dan mengikut perasaan. Jadi dek kerana rasionalnya en. Hanz kita tentulah dia mudah menerima. Cam saya tak berani la nk cakap lebih, sbb kita ni pun tak berapa perfect. Hukum Allah itu benar tapi bila manusia manipulate ikut kepentigan diri, yg pendapatan cuma lepas utk diri sendiri pun gatal nak kawin lebih dari satu. Yg itulah zalim namanya. Oh ya? Takut berdosa bersekedudukan ya? Islam kan ada guideline mcm mana nk kawal nafsu dan menjauhi zina? Alasan lagi? Bala.. Bala.. Bala... Saya ada seminar peringkat kebangsaan esok ni!

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

From: HANZ <hanzedison@gmail.com>
Date: Wed, 20 Mar 2013 16:25:47 +0800
Subject: Re: RG2011... Bermadu @ berpisah?

 

rata2 yg bagi komen nasihat mcm x pikir apa yg perlu diutarakan.

yg dari perempuan banyak suruh berpisah, meruntuhkan hubungan kekeluargaan, menggalakkan perpecahan institusi rumah tangga.
PIKIR... kenapa Allah bg lelaki kawin sampai 4.
PIKIR... kenapa perempuan jauh lagi banyak dari lelaki.
PIKIR... kenapa lelaki even dah 40an masih segak dan bergaya.
PIKIR... kenapa talak bawah kuasa lelaki.
PIKIR SEMUA TU.

apa Allah tu tak adil membenarkan lelaki kahwin lebih dari seorang. ADAKAH LELALKI YANG MEMPUNYAI KEKASIH SELAIN DARI ISTERI BOLEH DIKATAKAN CURANG??? 
kalo mcm tu mcm tu semua lelaki yg ada isteri lebih tu curang la sbb bercinta diluar. Bila dh bercinta baru boleh kawin satu lagi.

jgn kerana perasaan yg x suka berkongsi tu kaum perempuan nak berpisah, meruntuhkan rumah tangga, kalo ada anak lg la naya. apa kamu pikir wahai kaum perempuan, kamu akan hidup dengan terhormat tanpa suami??? 
apa kamu pikir wahai kaum perempuan, org akan segan dgn kamu yg berstatus JANDA. jawapan dia x. org laki yg lain akan amik kesempatan dgn mgoda kamu sbb dorg sangak janda itu sangap.

jagalah maruah dgn mjaga hubungan suami isteri. besar pahalanya, besar kebaikannya drpd bercerai.
DAN YANG PALING PENTING LEBIH BAIK DIA KAWIN SATU LAGI DRPD "BERSEKEDUDUKAN BERUMAH TANPA TANGGA". x nikah la tu. NAK MACAM TU???


2013/3/19 Rodzana Zaidun <rodzana_zaidun@yahoo.com>
 

Saya telah lalui apa yang Puan lalui. Saya dapat tahu suami telah berkahwin 6 tahun.  Mmg sukar untuk saya hadapi pada beberapa bulan pertama, tapi saya muhasabah diri sendiri.  Puan bayangkan, di antara berjuta wanita di dunia ini, kenapa Allah pilih kita untuk ujian berat ini?  Pada pandangan saya, Allah sayangkan kita dan beri perhatian kepada kita.  Allah tunjukkan kasih sayangNya melalui ujian.  Bersyukurlah dengan ujian ini.

Saya tidak menggalakkan Puan berpisah dengan suami kerana cerai adalah perkara halal yang perlu dielakkan.  Apa yang saya sarankan ialah Puan fokus pada anak2 dan sekiranya Puan ada kerjaya, terus fokus pada kerjaya juga.  InsyAllah ujian ini akan mematangkan Puan.  Percayalah, setiap yang berlaku ada hikmahnya dan percayalah pada janji Allah.  Semua yang diberikan olehNya adalah yang terbaik untuk kita.  Jangan tinggalkan ibadah wajib dan tambahkan lagi dengan ibadah sunat, banyakkan solat istikharah dan hajat.  Dengan cara ini sajalah kita berkomunikasi dengan Allah dan memohon kepadaNya.

Saya doakan Puan bersabar dan boleh menerima apa yg saya sarankan.  Semoga kita sama2 beroleh kejayaan dunia dan akhirat.



From: Rose rose <rosl73@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, 19 March 2013 9:34 AM
Subject: Re: RG2011... Bermadu @ berpisah?

 

Allah lebih mengetahui, lebih baik bermadu dari berpisah . . setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya . . sy selalu suruh suami kahwin lg satu malangnya suami sy x pernah peduli permintaan sy


From: putera puteri <pu3_bad@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, March 15, 2013 11:25 AM
Subject: Re: RG2011... Bermadu @ berpisah?

 
ADUHAI.... DUNIA INI HANYA SEMENTARA..... KUTIPLAH SEBANYAK MANA PAHALA DARI SUAMI KALAU KITA KITA KURANG AMAL ABADAT.. ALLAH MAHA MENGETAHUI


--- On Tue, 12/3/13, yuzliana yahaya <yuzliana@yahoo.com> wrote:

From: yuzliana yahaya <yuzliana@yahoo.com>
Subject: Re: RG2011... Bermadu @ berpisah?
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Date: Tuesday, 12 March, 2013, 11:59 PM

 

 
 
Assalammualaikum wbt,
Bagi saya lebih baik BERPISAH sebab kalau dah ada madu nanti.. mcm2 lagi perasaan yang timbul.. byk dugaannya jadi lebih baik puan berpisah sahaja.. lagi pun puan dah ada anak2 itu adalah lebih penting.. sebab diorg yang akan mendoakan kita.. daripada hati puan akan sedih kecewa sepanjang hidup puan.. lebih baik puan hidup bersama anak2.. hait pun rasa tenang, gembira.. bole dekat kan diri dgn Allah lebih lama .  Tp apa2 pun puan solat lah istiharah.. minta petunjuk daripada Allah itu adalah lebih baik. 
 
 
From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of Zam
Sent: Saturday, 2 March, 2013 11:01 PM
To: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: RG2011... Bermadu @ berpisah?
 
 
Salam, Sy dlm keadaan berserabut & kecewa skrg. Sy br dpt tahu suami sy ada kekasih. Terasa spt langit jatuh menghempap kepala. Suami ada bg kiasan mcm dia akam menikah dgn kekasih dia tu. Terus terang sy ckp, sy tak mampu & tak sanggup utk dimadukan. Tak sanggup rasanya tgk suami bersama dgn perempuan lain. Sy cuba pujuk hati tp x boleh. Sy ckp dgn suami kalau dia nak kahwim lg, tlg lepaskan sy. Sy takut kalau sy stay dgn dia sy akan lebih byk melakukan dosa terhadap suami sbb hati sy tak redha. Tp sy juga rasa mcm x boleh hidup kalau berpisah dr suami. Sy dah berjumpa dgn kekasih suami. Dia minta maaf sbb menjalin hubungan dgn suami sy sedangkan dia tahu suami sy dah berkahwin dan dia berjanji akan mengundurkan diri. Tp tak tahu lah setakat mana janji dia tu. Perasaan skrg bercampur baur antara sygkan suami & kecewa krn dia curang pd sy. Tlg kwn2, sy perlukan pandangan. Tlg jgn bg pandangan yg mengecam sy. Tlg jgn tmbh derita sy lg. Tq Sent from my iPhone







--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*




--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (33)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment