Tuesday, July 8, 2014

RG2011... Fw: PERMINTAAN TERAKHIR REMAJA YANG MAUT

 



PERMINTAAN TERAKHIR REMAJA YANG MAUT DIPUKUL BAPANYA

telokbakong.blogspot
biaqpila.blogspot
 

SHAH ALAM – Ibu kepada Muhamad Hafiz Abd Ghani,17, yang mati dipercayai dipukul bapanya meluahkan rasa terkilan kerana tidak dapat memenuhi permintaan terakhir mangsa yang mahu berjumpa keluarga angkat yang membesarkannya selama ini.

Bercakap kepada Sinar Harian Online, ibu mangsa, Siti Habibah Ismail, 38, berkata sebelum kejadian, mangsa tidak menunjukkan tanda-tanda pelik namun ada menyatakan hasrat untuk berjumpa dan meluangkan masa bersama keluarga angkatnya pada Ramadan ini.

"Sebelum itu, dia ada cakap pada saya yang dia mahu berjumpa dengan keluarga angkatnya.

"Saya tidak sangka itu adalah hasrat terakhirnya," luah Siti Habibah.

Muhamad Hafiz hanya mula tinggal bersamanya sekeluarga tahun lalu selepas dibesarkan oleh keluarga angkat sejak umurnya 15 hari.

Menurutnya, Muhamad Hafiz adalah seorang anak yang patuh dan pendiam, dia juga tidak pernah melawan.

Dalam kejadian jam 5 petang kelmarin, Muhamad Hafiz maut dipercayai dipukul bapanya dengan sebatang kayu di Kampung Jawa, Alor Gajah selepas menyatakan hasrat untuk bekerja bagi membantu menyara keluarga.

Difahamkan, bapanya yang berusia 52 tahun itu berang dan berasa tercabar dengan hasrat yang dinyatakan mangsa sebelum bertindak memukul belakang mangsa berulang kali sehingga tidak sedarkan diri.

Mangsa yang merupakan anak sulung daripada 10 beradik itu tidak mampu melawan dan hanya mampu menahan kesakitan.

Menurut Siti Habibah lagi, dia cuba menghalang tindakan suaminya daripada terus memukul anak sulung mereka, namun dia pula yang diugut suami.

"Tiap kali saya cuba halang suami, dia akan tolak saya dan ugut saya supaya jangan masuk campur, begitu juga dengan adik-adik Hafiz yang lain, masing-masing tidak berani kerana takut turut dipukul oleh bapa mereka," katanya lagi.

Tambahnya, mangsa yang lemah menahan kesakitan langsung tidak menjamah hidangan berbuka puasa.

Mangsa diangkat masuk ke dalam bilik pada jam 9 malam dan kematiannya hanya disedari Habibah ketika mangsa dikejutkan untuk bersahur.

Bapa remaja berkenaan yang merupakan suspek utama kejadian bertindak melarikan diri sebelum ditahan di sebuah rumah sewa di Jalan Melekek, Kampung Padang Alor Gajah kira-kira jam 2.30 pagi semalam.

Dia direman tujuh hari untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh dengan niat dan boleh membawa hukuman mati jika disabitkan kesalahan.

SH

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/07/permintaan-terakhir-remaja-yang-maut.html#ixzz36rzcbhT7
 
 

'Suami memang panas baran'

telokbakong.blogspot
lagiberita.blogspot
 
Jenazah Muhamad Hafis dibawa masuk ke dalam van jenazah untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Rantau Panjang, Klang, semalam.
MELAKA - "Saya reda jika dia ditahan," kata Siti Habibah Ismail, 38, ibu kepada Muhamad Hafis, 17, remaja yang meninggal dunia akibat dipukul bapanya sendiri dengan kayu, kelmarin.

Menurut Siti Habibah, dia mahu suaminya itu bertanggungjawab terhadap perbuatannya memperlakukan anak sulung mereka sebegitu.

"Cuma saya terkilan kerana rasa pengorbanan saya selama ini tak berbaloi. Saya tinggalkan keluarga, sanggup dibenci keluarga dan sudah empat tahun tak balik kampung di Kelantan. Saya ada hubungi keluarga di kampung tapi mereka macam tak boleh terima saya lagi," katanya.

Menurutnya, suaminya yang tidak mempunyai pekerjaan tetap itu memang panas baran, namun sebelum ini sekadar meninggi suara dan memukul dengan tangan, tetapi tidak pernah menggunakan senjata termasuk kayu.

Selain itu, dia turut kecewa dengan sikap lepas tangan suaminya yang tidak mahu mendaftarkan kelahiran sembilan anak mereka berusia 4 hingga 16 tahun, termasuk seorang OKU, menyebabkan kesemuanya tidak mempunyai sijil lahir dan tidak bersekolah.

"Selepas kejadian ini, saya tekad cari kerja dan bina kehidupan baru bersama anak- anak. Cukuplah selama ini hidup berpindah-randah disebabkan sikap suami.

"Saya ingin melupakan apa yang berlaku dan memulakan kehidupan baru bersama anak-anak," katanya yang ditemui di pekarangan bilik mayat Hospital Melaka di sini, semalam ketika urusan tuntutan jenazah.

Siti Habibah berkata, Allahyarham Muhamad Hafis yang mesra dipanggil Abang itu dikebumikan di Kampung Rantau Panjang, Klang, Selangor.
- SH

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment