Tuesday, July 22, 2014

RG2011... Fw: Kesilapan Tiket Selamatkan Nyawa

 



MH17 : Kesilapan Tiket Selamatkan Nyawa Pasangan Ini

malaysiaberih.blogspot
 
Barry (kiri) bersama isteri dan anaknya ketika ditemuramah oleh BBC News di Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur, Khamis

 Pasangan ini akhirnya selamat tiba di KLIA, petang Jumaat

SEPANG: Kesilapan kecil pada tiket rupa-rupanya mempunyai hikmah dan mampu menyelamatkan nyawa serta kehidupan sepasang suami isteri, bersama bayi perempuan mereka yang berusia tiga bulan.

Barry Rahman Sim, 44, dan Izwani Rahman, 31, merupakan pasangan penumpang yang 'terselamat' daripada tragedi MH17 yang dilaporkan ditembak jatuh dan terhempas di Ukraine selepas dinafikan penerbangan tersebut oleh MAS kerana masalah tiket dan tempat duduk.

Pasangan ini yang pada asalnya mahu menaiki MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur pada tarikh 17 Julai akhirnya ditukarkan ke penerbangan ganti KLM ke destinasi sama.

Mereka sebak mengimbas kembali saat-saat apabila mereka tetap mendesak kakitangan kaunter tiket yang melakukan kesilapan memasukkan butir-butir di tiket mereka agar mencuba sedaya upaya bagi membolehkan mereka pulang ke Kuala Lumpur menaiki MH17.

"Saya tak percaya saya telah bersungguh-sungguh meminta kami sekeluarga ditempatkan di MH17, sebuah pesawat yang akan ditembak jatuh dan kemudian hancur berkecai. Ia seolah-olah saya 'mendesak' meminta kami menaiki pesawat malang.

"Ia merupakan satu hikmah besar untuk kami sekeluarga walau hanya dengan kesilapan kecil pada tiket," kata Barry yang akhirnya selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur bersama isteri dan anaknya dengan penerbangan KLM pada pukul 3.18 petang Jumaat.

Barry yang berasal dari Scotland dan bertugas di sini berkata, dia dan isteri sering terbang ke luar negara menaiki pesawat MAS tetapi tidak pernah menghadapi saat-saat yang rumit dan sukar seperti perjalanan mereka kali ini.

Katanya, untuk penerbangan pulang dari Amsterdam sahaja, dia terpaksa membuat pembetulan pada tiket sebanyak empat kali.

"Selepas kesilapan demi kesilapan, urusan tiket penerbangan pulang hanya selesai beberapa jam sebelum kami berlepas ke sana dua minggu lalu," katanya sambil menafikan laporan terdahulu bahawa dia menukar tiket penerbangan pada saat-saat akhir.

Dia yang berada di sana kerana bertugas mengakui selepas apa yang berlaku, dia sedar betapa Tuhan masih sayangkan dirinya dan keluarga serta mahu mereka meneruskan kehidupan bersama orang-orang tersayang.

"Saya dan isteri yakin diberikan peluang kedua oleh-Nya.

"Bayangkan kami beberapa kali bertekak dengan kakitangan MAS, menghantar emel kepada mereka, mencuba sedaya-upaya untuk pulang juga dengan pesawat itu tetapi usaha kami gagal.

"Ketika kami ingin sangat menaiki MAS, seperti ada 'sesuatu' yang menghalang kami daripada menaikinya. Ia satu keajaiban," katanya.

Menurut Barry, dia dan isteri bertegas mahu menaiki pesawat MAS kerana mereka adalah pelanggan setia syarikat penerbangan itu dan amat berpuas hati dengan khidmat dan layanan yang diberikan selama ini.

"Kami fikir kesilapan yang berlaku bukan salah kami jadi kami berhak bersuara dan menuntut hak kami," katanya.

Sementara itu, isterinya, Izwani menyifatkan apa yang berlaku sebagai satu hikmah yang amat besar buat mereka sekeluarga.
  
Dia yang menangis sebaik sahaja mendapat tahu mengenai nahas itu terus menghubungi keluarganya di Perak, meminta mereka mendoakan perjalanan pulang mereka selamat.

"Saya amat bersyukur kepada Allah, bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk hidup dan menyambut Aidilfitri bersama keluarga.

"Kalau sebelum ini saya mengeluh dan rasa marah dengan tiket yang silap, kini saya rasa mahu sangat berterima kasih kepada staf yang membuat kesilapan pada tiket kami itu.

"Seboleh-bolehnya saya menolak menaiki pesawat KLM sebelum ini tetapi kali ini saya harus katakan kesyukuran ditawarkan penerbangan ini pada saat-saat akhir," katanya lega selepas penerbangan selamat mendarat.

Mengimbas pengalaman Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, dia juga terkejut apabila melihat ramai anggota penguatkuasa mengawal ketat sekitar lapangan terbang ketika mahu berlepas pulang.

"Saya didatangi wartawan tempatan dan antarabangsa untuk ditemuramah apabila saya pergi untuk melihat apa yang berlaku di kaunter MAS di sana yang ditutup pada masa itu.

"Seperti yang dikatakan suami saya, saya beritahu mereka situasi ini bukanlah apa yang kami mahu tetapi yang pasti kami benar-benar rasa seperti diberi peluang kedua untuk terus hidup," katanya.Mstar

ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dah dapat peluang kedua tu paham paham la, ikut la hukum Allah, jgn langgar mcm sekarang

Tanpa Nama berkata...

Peh anon 10:34 pg, directtt....;-)

Peace.

Tanpa Nama berkata...

Tutup aurat...

 

Lelaki ini terselamat dari keduadua nahas MH370 dan MH17

malaysiaberih.blogspot
sentiasa.blogspot

Alam semesta ini turut memberi jawapannya apabila se org lelaki Belanda Marten de Jonge secara kebetulannya terselamat dari kedua dua nahas kapalterbang MAS MH370 dan MH 17 dlm kejadian baru baru ini.

Beliau dua kali terlepas dari maut setelah mengubah rancangan perjalanan yang melibatkan dua penerbangan Malaysia Airlines, MH17 dan MH370, yang semuanya berakhir dgn trajidi.
 
Marten De Jonge 29, dijadualkan untuk terbang dalam penerbangan MH17 yg meledak diudara Ukraine timur, khamis lalu 17/7/2014. De Jonge mengubah penerbangannya pada apabila dia mendapat tiket tambang penerbangan yg lebih murah dari penerbangan lain.
 
Dalam sebuah kebetulan sebelum itu, De Jonge juga dijadualkan untuk terbang dalam penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang hingga kini masih hilang di dilautan hindi tanpa cerita pada 8 March lalu. Ketika itu, dia akan menyertai satu perlumbaan basikal di Taiwan. Namun, sebelum bertolak, dia Berjaya mendapatkan satu penerbangan lain yang tidak singgah di Beijing terlebih dahulu.
 
De Jonge mengatakan kepada RTV Oost bahwa dia sempat berbual dengan beberapa  orang yang bakal terbang dengan MH370 ketika mereka berada untuk menaiki pesawat.
 
"Saya boleh saja terbang dengan kapalterbang itu dengan sangat mudah. Hal itu tak dapat dibayangkan. Saya ikut berduka untuk para penumpang dan kaum keluarga mereka nya, tetapi saya juga merasa bertuah kerana saya terselamat," tambah  Jonge.edit trib
 

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)

Yahoo Groups
Did you know?
Accepting invites and joining Groups

Yahoo Groups
Control your view and sort preferences per Yahoo Group
You can now control your default Sort & View Preferences for Conversations, Photos and Files in the membership settings page.

" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment