Wednesday, September 18, 2013

RG2011... Fw: Tempoh Hidup Di Dunia Ini Adalah Sangat Kritikal

 



 
 

Tempoh Kita Hidup Di Dunia Ini Adalah Tempoh yang Sangat Kritikal

 

malaysiaberih.blogspot

nukeufo89.blogspot

Sekarang ini kita hidup di alam dunia. Satu alam yang paling kritikal dan mencabar. Inilah alam yang akan menentukan untung nasib kita untuk ke alam-alam seterusnya. Oleh kerana itulah ada penyair yang menyifatkan dunia ini sebagai, 'belantara kehidupan'. Kehidupan ini menunjukkan seolah-olahnya kita kini sedang berada di dalam hutan belantara yang luas di mana ianya penuh dengan onak, duri dan jalan-jalan berliku. Kita hendaklah menghadapinya dengan penuh kesabaran.

Macam-macam ada di dalam hutan belantara. Daripada duri, paya, buah, hasil hutan, hinggalah binatang buas. Kita boleh sesat di dalam hutan belantara yang tebal ini kerana pandangan kita adalah terbatas. Kita cuma boleh nampak pokok-pokok besar dan semak-samun yang menghalang perjalanan kita untuk sampai ke suatu destinasi. Kita juga boleh hilang arah dalam situasi yang tidak biasa kita hadapi ini. Bukan sembarangan orang boleh meredah hutan belantara ini.


Maka begitulah keadaannya dalam 'belantara kehidupan' dunia. Ramai orang yang tersesat dalam hutan, tetapi lebih ramai yang tersesat dalam kehidupan. Di dalam hutan ada haiwan yang ganas, di dalam kehidupan ada manusia yang lebih ganas daripada haiwan. Malah manusia juga adakalanya mengamalkan hukum rimba, 'might is right' yang bermaksud, 'siapa kuat dia berkuasa'. Di sini ada pahala, ada dosa, ada kawan, ada lawan, ada malaikat, ada syaitan dan sebagainya. Bagaimana kita hendak selamat?


Alat yang paling penting untuk dibawa bersama ke dalam hutan ialah kompas. Dengan kompas, kita tidak akan kehilangan arah dan sentiasa mendapat petunjuk yang tepat. Di dalam hutan, membawa kompas adalah lebih penting daripada membawa makanan. Percaya atau tidak?


Sila bertanya kepada komando yang terlibat dalam operasi di dalam hutan. Makan dan minum boleh dicari, tetapi jika terlupa membawa kompas, maka buruklah padahnya. Tanpa kompas, operasi akan mengambil masa yang lebih lama daripada yang ditetapkan. Atau boleh jadi, operasi tersebut gagal terus.


Wallahua'lam.

 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment