Sunday, September 22, 2013

RG2011... PENGENALAN KEPADA INDUSTRI PENCETAKAN PAKAIAN

 

Pada amnya, industri pencetakan terbahagi kepada dua, iaitu pencetakan bahan berasaskan kertas, plastik dan logam; dan percetakan bahan berasaskan kain dan pakaian. Pencetakan pakaian biasanya dipanggil 'silk screen printing' ataupun mencetak menggunakan skrin sutera. Pencetakan pakaian ialah proses memindahkan suatu reka corak - sama ada daripada kertas (hard copy) atau dalam komputer (soft copy) ke atas bahan yang berasaskan kain dan pakaian, dengan menggunakan teknik-teknik tertentu.

 

Terdapat beberapa objektif utama mengapa suatu reka corak itu dipindahkan kepada produk-produk di atas, iaitu bagi melambangkan identiti organisasi, sebagai bahan promosi, sebagai bahan cenderamata atau pemberian, dan untuk dijual sebagai barangan pengguna.

(a)     Memperkenal dan melambangkankan identiti sesuatu organisasi.

         Contoh - Logo, tulisan, slogan dan simbol sesebuah organisasi (seperti syarikat, badan berkanun, sekolah, persatuan, dsb) dipamerkan di atas dokumen-dokumen rasmi, majalah, buku, papan tanda dan lain-lain lagi, sebagai identiti rasmi organisasi tersebut. Terdapat juga logo, lencana, dan slogan yang dipamerkan di atas kemeja, jeket, kemeja-T atau topi bertujuan untuk melambangkan keseragaman dan kekuatan organisasi itu.

(b)     Untuk mempromosi sesuatu produk, perkhidmatan atau gaya hidup.

          Contoh - Slogan, tema, identiti pembekal, ciri-ciri serta identiti sesuatu produk diiklankan di dalam televisyen, papan billboard, pamplet, majalah, surat khabar dan lain-lain lagi untuk menarik pelanggan. Logo-logo dan slogan para penganjur dan penaja juga dipamerkan pada pakaian tertentu untuk mempromosi organisasi mereka, semasa sesuatu aktiviti berlangsung.

(c)     Sebagai cenderamata atau pemberian kepada ahli-ahli.

         Kebanyakan organisasi akan mengadakan beberapa majlis atau aktiviti tahunan seperti Hari Terbuka, Sukan Tahunan, Ekspedisi, Lawatan, Majlis Makan Malam, dan sebagainya. Pada waktu itu, organisasi tersebut biasanya akan memberi sesuatu buah tangan kepada ahli dan peserta. Kemeja-T, topi, payung, tuala, kalender dan diari yang lengkap dengan reka corak yang tersendiri, ialah beberapa produk yang sering diberikan.

(d)     Untuk dijual sebagai barangan pengguna.

         Sesuatu reka corak itu paling banyak digunakan sebagai penyeri dan penarik kepada sesuatu barangan pengguna. Produk-produk seperti pakaian, kain, majalah, buku, lencana, dan pelbagai cenderamata biasanya mempunyai reka corak yang tersendiri untuk menarik pembeli.

 

Untuk berjaya dalam bidang pencetakan pakaian, beberapa ilmu asas diperlukan. Aspek-aspek yang berkaitan secara langsung dengan pencetakan pakaian ialah:-

(a)     Seni lukis, reka corak dan grafik - menyediakan reka corak asal daripada pelbagai sumber seperti yang telah disebut.

(b)     Penggunaan komputer - dalam era teknologi maklumat ini, komputer amat berguna serta memberi banyak kemudahan termasuk dalam bidang pencetakan pakaian. Dengan adanya komputer, reka corak dan filem positif dapat disediakan dengan mudah, cepat, tepat, kreatif, serta menjimatkan kos.

(c)     Kemahiran tangan dan pengurusan masa - kecekapan pencetak juga bergantung kepada kemahiran tangan dan kebolehannya menyusun kerja dan tugasan. Aspek ini penting jika ingin menceburkan diri dalam perniagaan. Seseorang itu mampu menjadi mahir dengan latihan yang konsisten.

(d)     Seni pertukangan dan reka cipta - untuk menjadi pencetak yang berkebolehan, matang dan cekap, pengetahuan mengenai pembuatan alat dan komponen adalah sangat penting. Apabila seorang pencetak itu tahu mengenai pembuatan alat dan komponen, beliau boleh membina komponen itu mengikut kesesuaiannya. Malahan, beliau juga boleh mengubah suai dan membangunkan sesuatu komponen yang lebih canggih mengikut suasana teknologi semasa.

(e)     Aspek yang paling utama ialah kreativiti, keberanian, kesanggupan dan ketekunan seseorang itu menempuh segala cabaran yang mendatang. Sifat-sifat ini sangat penting bukan sahaja dalam bidang pencetakan pakaian, tetapi juga dalam apa juga perkara yang dilakukan, seperti hal-hal berkaitan dengan pelajaran, perniagaan, mahupun pekerjaan.

 

Pengenalan kepada Industri Pencetakan Pakaian di atas dipetik dari buku TEKNIK-TEKNIK PENCETAKAN PAKAIAN terbitan Perintis Books Sdn. Bhd. Kursus praktikal secara bergerak juga turut disediakan. Maklumat lanjut tentang buku ini boleh didapati di www.books.perintis.com.my. Selain itu, anda juga boleh mengakses artikel ini dan berkomunikasi secara interaktif dengan kami di FACEBOOK PERINTIS BOOKS. Kami mengharapkan sokongan anda untuk menjadikan kami ‘Friend’ anda. Anda juga boleh menghubungi Cik Nor untuk maklumat lanjut berkenaan buku ini di talian 03-90195303.

 

Satu model perniagaan pencetakan pakaian turut dibentangkan sebagai hadiah untuk mereka yang bercita-cita untuk menceburi bidang perniagaan ini. Dalam buku ini, gambaran keseluruhan tentang aktiviti-aktiviti yang terlibat dalam pencetakan pakaian akan diterangkan. Beberapa maklumat berguna akan disertakan seperti memperkenalkan industri-industri yang berkaitan, mencari pasaran, potensi dan kadar keuntungan, mengenal pasti pembekal utama, dan sebagainya.

Aspek teori yang dibentangkan dari Bab 1 hingga 2 memperkenalkan industri pencetakan pakaian secara umum. Aspek ini juga memperkenalkan bahan asas, alat-alat, dan komponen-komponen utama dalam bidang pencetakan pakaian, berserta definisi dan kegunaannya secara saintifik.

Aspek teknikal dibentangkan dalam Bab 3 hingga 6. Aspek ini meliputi cara-cara menyediakan komponen, langkah-langkah menggunakan komponen yang telah dibuat untuk memproses bahan-bahan, teknik-teknik mencetak pelbagai jenis corak pakaian, serta resipi untuk pembancuhan bahan pencelup. Penerangan ini disusuli dengan gambar rajah yang lengkap.

Aspek pemikiran kreatif pula dibentangkan dalam Bab 7 hingga 10. Bahagian ini mencabar pemikiran pembaca supaya berfikiran luas, peka dan kreatif melalui latihan praktikal. Penulis juga memberikan beberapa tips untuk menyelesaikan masalah berkaitan pencetakan pakaian. Pendedahan mengenai transaksi asas dalam perniagaan pencetakan pakaian turut dibentangkan.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment