Monday, November 3, 2014

RG2014... Rahsia Bagaimana Usahawan Boleh Cepat Jadi Kaya!

 

Saya ingin berkongsikan rahsia, bagaimana seseorang usahawan.. atau orang yang berniaga, boleh cepat menjadi kaya.


Maklumlah, seringkali juga kita lihat, orang yang berniaga, walaupun sudah berpuluh-puluh tahun.. tetapi kehidupan dan perniagaannya tetap "macam gitu-gitu" sahaja....

Tips ini saya tujukan kepada orang berniaga, tetapi kalau Req bukan orang yang berniaga, saya rasa, pun tidak kisah kalau Req nak baca, mungkin tips ini boleh dikongsikan dengan ahi keuarga atau rakan-rakan Req yang berniaga.

Baiklah, saya ingin tanya satu soalan.. jika Req orang yang berniaga, antara pilihan yang berikut, yang manakah yang lebih gemar Req pilih..

A : Menjual 100 bungkus nasi lemak kepada 100 pelanggan
B : Menjual 100 bungkus nasi lemak kepada 1 pelanggan

A : Menjual 100 unit komputer kepada 100  pelanggan
B : Menjual 100 unit komputer kepada 1 pelanggan

.
.
.
.

Saya pasti, Req akan lebih gemar memilih B.

Sebab.. menjual dan menyakinkan 1 orang pelanggan adalah lebih mudah berbanding mahu menyakinkan 100 pelanggan untuk membeli dari kita.

Persoalannya.... bagaimana untuk mencari pelanggan jenis B?
Yang mampu membeli 100 bungkus lemak atau 100 unit komputer sekaligus?

Sebenarnya, ada banyak pelanggan jenis B ini... namun begitu, pelanggan yang mempunyai kuasa membeli yang paling besar.. dikenali sebagai "kerajaan".

Ya! Kerajaan.

Mungkin Req sedar atau tidak, setiap tahun, kerajaan memperuntukkan berbillion ringgit untuk pelbagai projek, dari sekecil-kecil projek pembekalan seperti membekalkan kuih untuk jamuan ketika mesyuarat, hinggalah kepada projek pembekalan bahan-bahan binaan.

Saya sendiri pernah mendapat tempahan dari pihak kerajaan yang membeli buku tulisan saya sebanyak 1075 unit untuk diedarkan ke perpustakaan desa seluruh Malaysia.  Jika saya ingin menjual buku sebanyak itu kepada orang ramai, ianya mungkin akan mengambil masa antara 9-12 bulan untuk saya berjaya menjual 1000 unit buku tersebut. Tapi dengan pihak kerajaan, dengan hanya 1 order sahaja yang diuruskan dalam masa 1 bulan.. saya berjaya memperolehi jualan sebanyak RM42,000.

Berita baiknya!...

Sahabat saya, saudara Haryzat... telah mengeluarkan satu panduan yang sangat-sangat lengkap bagaimana kita boleh berurusniaga dengan pihak kerajaan. Dari mula memilih bidang perkhidmatan, hinggalah kepada senarai pembekal produk, semuanya diberikan. Malah template untuk membuat profile syarikat, invois dan segala dokumen untuk berurusan dengan kerajaan juga turut diberikan.

Saya tidak pernah jumpa panduan yang sebegini lengkap seumur hidup saya.. jadi, saya berani dan sangat-sangat rekemen panduan ini kepada Req jika Req berhasrat untuk membuat perniagaan dengan pihak kerajaan, sama ada secara full time atau part time.

Untuk maklumat lanjut mengenai panduan tersebut -->> Rahsia Bisnes Kerajaan











__._,_.___

Posted by: Mohd Fareq Zulkafli <fareq_83@yahoo.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment