Sunday, November 2, 2014

RG2014... Fw: Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor

 



 

Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor Bermula Hari Ini

greenboc.blogspot


Tindakan Tegas Terhadap Pemilik Kenderaan Pasang Lampu HID, Ubah Suai Nombor Plat

Tindakan tegas akan diambil terhadap kenderaan dengan nombor plat pelbagai reka bentuk, lampu tambahan (lampu strob) dan lampu HID 'head lamp' yang tidak mematuhi standard.

Setelah berbulan-bulan mengeluarkan amaran, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan memulakan tindakan keras di seluruh negara terhadap pengguna jalan raya yang melanggar peraturan dan spesifikasi, bermula Sabtu.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata kira-kira 1,500 anggota akan terlibat dalam operasi itu yang akan dilaksanakan bersama-sama dengan anggota polis trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Beliau berkata pemeriksaan akan dilakukan di kawasan panas, sambil menambah operasi turut meliputi semua bandar dan pekan utama.

"Kami telah memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan untuk tidak menggunakan plat pendaftaran yang diubah suai dan lampu HID yang tidak diluluskan.

"Masa untuk berkompromi sudah berakhir. Kita tak akan layan sebarang alasan.

"Saman mandatoti akan dikeluarkan," katanya kepada The Star.

Ismail berkata di bawah spesifikasi JPJ, hanya tiga jenis plat nombor dibenarkan.

Bagi kenderaan biasa, ia mestilah terdiri daripada huruf dan nombor putih, timbul atau dilekat di plat hitam manakala bagi kenderaan kedutaan, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli Antarabangsa, ia harus terdiri daripada huruf putih dan nombor, timbul atau dilekat pada plat merah.

Teksi dan kereta sewa harus mempunyai huruf dan nombor berwarna hitam, timbul atau dilekatkan di atas plat putih.

Pemilik motosikal di atas 250cc yang melanggar kaedah-kaedah mengenai nombor plat akan dikeluarkan denda kompaun sebanyak RM100 (jika diselesaikan dalam masa dua minggu), RM150 (jika diselesaikan antara dua minggu dan sebulan) dan RM250 (jika diselesaikan selepas sebulan).

Bagi pemilik motosikal di bawah 250 cc akan dikenakan denda RM70 (jika diselesaikan dalam masa dua minggu), RM120 (antara dua minggu dan sebulan) dan RM200 (jika lebih dari satu bulan).


Ismail berkata lampu HID, yang menggunakan gas Xenon, bukan filamen, tidak dibenarkan untuk digunakan kecuali dalam kes-kes di mana perubahan yang dibuat terhadap keseluruhan sistem pencahayaan dengan akreditasi dari Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim).

"HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan raya yang lain dan berdepan risiko keselamatan," katanya.

Bagi lampu 'strob' atau 'beacon', sejenis lampu berwarna-warni, beliau berkata kenderaan persendirian dilarang memasang peranti sedemikian.


Beliau berkata hanya kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan ambulans diberi keutamaan menggunakannya.

mengenai cermin gelap, Ismail berkata JPJ telah menunda tarikh penguatkuasaan sehingga 1 Mei tahun depan.

"Kami menangguhkan tarikh penguatkuasaan dalam tempoh enam bulan untuk memberikan masa yang cukup kepada pemilik kenderaan yang diimport untuk menggantikan cermin gelap mereka selepas JPJ menerima banyak rayuan," katanya. -mstar

comments:

Anonymous said...

Macam siut..

Aj Style said...

Kerajaan dah takde duit.

Kenapa tak saman lori amang, lori trailer dan lori balak yang bawa muatan sehingga 3 kali ganda...?

Dengar cerita mereka ni dah bayar yuran bulanan... ye ker...?

Anonymous said...

Hutang negara makan bnyk...tahniah pd PM KANGKUNG

Anonymous said...

Nak cri duit agak2 lh... P cri bus,lori diorg 2 bjalan atas dasar keuntungan.. byak ksalahan n bhaya diorg buat..

Anonymous said...

Dari dulu tak tahu mana datang nya begitu ramai nya pegawai jpj semasa musim perayaan terutama raya puasa

Ni skg pasal lampu dan nombor plat seramai 1500 orang pegawai

Padahal kita boleh lihat se tiap hari ada lori dan bas yang di pandu laju dan berbahaya Timbul persoalan sekurang kurang nya setengah dari pegawai tersebut sepatutnya kerap di jalanraya

Dan jika tak ada pemeriksaan apakah tugas kerja yang pegawai tersebut ? Menguji dan meluluskan lesen pemandu Habis sekarang adakah yang ingin mendapatkan lesen tertangguh ?

Anonymous said...

hujung tahun semua nak bonus 500/- dan nak minum coffee bean ke , starbuck ke....

air mineral mana boleh lagi.

mamak , coffee latte satu mari.


Operasi JPJ terhadap kenderaan ubahsuai nombor plat, lampu mula hari ini

kedahlanie.info
Bermula hari ini, tindakan tegas akan dikenakan kepada pemilik kenderaan yang melanggar peraturan dan spesifikasi kenderaan seperti mengubahsuai nombor plat dan memasang lampu tambahan (lampu strob) dan lampu HID 'head lamp' yang tidak mematuhi standard, lapor Mstar Online.

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menjalankan operasi hari ini, melibatkan 1,500 anggota dengan kerjasama polis trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menurut laporan tersebut.

Antara kawasan yang akan diperiksa adalah semua bandar dan pekan utama, serta kawasan panas yang dikenalpasti.

Mstar Online memetik Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata, "Kami memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan untuk tidak menggunakan plat pendaftaran yang diubahsuai dan lampu HID yang tidak diluluskan."

"Masa untuk berkompromi sudah berakhir. Kita tidak akan layan sebarang alasan."

Katanya, saman mandatori akan dikeluarkan bagi mereka yang didapati melanggar spesifikasi yang ditetapkan, di mana hanya 3 jenis plat nombor yang dibenarkan, Ismail dilaporkan berkata.

Kenderaan biasa sepatutnya mempunyai hanya huruf dan nombor putih yang timbul di atas plat hitam, sementara kenderaan kedutaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli Antarabangsa perlu mempunyai huruf putih dan nombor timbul di atas plat merah.

Bagi teksi dan kereta sewa pula, huruf dan nombor perlu berwarna hitam dan timbul di atas plat putih.

Spesifikasi lampu HID menggunakan gas Xenon, bukan filamen, tidak dibenarkan langsung kecuali jika perubahan dibuat kepada keseluruhan sistem pencahayaan yang diberi akreditasi Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim), dalam kes tertentu.

Laporan tersebut menerangkan sebab lampu tersebut dilarang digunakan iaitu "HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan raya yang lain dan berdepan risiko keselamatan," kata Ismail.

Menurutnya lagi, mana-mana lampu strob atau 'beacon' berwarna tidak dibenarkan bagi kenderaan persendirian, dan hanya dibenarkan oleh kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan ambulans.

Sekiranya motosikal di atas 250cc melanggar spesifikasi, denda kompaun akan dikeluarkan dalam kadar RM100 (jika diselesaikan dalam masa 2 minggu), RM150 (jika diselesaikan antara 2 minggu dan sebulan) dan RM250 (jika diselesaikan selepas sebulan).

Motosikal di bawah 250cc pula akan dikenakan denda RM70 (jika diselesaikan dalam masa 2 minggu), RM120 (antara 2 minggu dan sebulan) dan RM200 (jika lebih dari satu bulan). – 1 November, 2014.

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment