Thursday, May 29, 2014

Re: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an..

 

Soalan:-

 

Apakah hukum bg orang yang sengaja tidak mahu membayar hutang? Bagaimanakah dengan amalanya,

Apakah hukum menganiayakan orang yang telah membantunya dengan ikhlas?

 

Jawapan

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.   

ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan   Allah.   

iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.   

iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

 

Sabda Rasul S.A.W.  Maksudnya : "Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)

 

(Riwayat Ibnu Majah)

 Sabda Rasul S.A.W.  Maksudnya : "Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas".  (Riwayat Baihaqi)

 

Disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor

 

Sekadar Perkongsian utk diri sendiri dn teman2 seagama.

Dari Shuhaib Al Khoir, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,
أَيُّمَا رَجُلٍ يَدَيَّنُ دَيْنًا وَهُوَ مُجْمِعٌ أَنْ لاَ يُوَفِّيَهُ إِيَّاهُ لَقِىَ اللَّهَ سَارِقًا

Sekadar Perkongsian utk diri sendiri dn teman2 seagama. Dari Shuhaib Al Khoir, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, أَيُّمَا رَجُلٍ يَدَيَّنُ دَيْنًا وَهُوَ مُجْمِعٌ أَنْ لاَ يُوَفِّيَهُ إِيَّاهُ لَقِىَ اللَّهَ سَارِقًا "Siapa saja yang berhutang lalu berniat tidak mau melunasinya, maka dia akan bertemu Allah (pada hari kiamat) dalam status sebagai pencuri." (HR. Ibnu Majah Dari artikel 'Bahaya Orang yang Enggan Melunasi Hutangnya — Muslim.Or.Id' يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين Ertinya : " Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38) Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah individu yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali. Sebagaimana Sabda Nabi SAW : من أدّان أموال الناس يريد أداءها أدى الله عنه , ومن أخذها يريد اتلافها أتلفه الله Ertinya : Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 ) Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang : اللهم إني أعوذبك من المأثم والمغرم ( الدين ) , فقيل له : إنك تستعذ من المغرم كثيراً يا رسول الله ؟ فقال : " إن الرجل إذا غرم حدث فكذب , ووعد فأخلف" Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah ? ; Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 ) Terdapat juga dalam sebuah hadith lain : Ertinya : Ya Allah, aku berlindung dari kekufuran dan hutang, Mendengar itu seseorang bertanya, " Apakah engkau menyamakan kekeufuran dengan hutang wahai Rasulullah ? ; " Benar " Jawab Rasulullah" ( Riwayat An-Nasaie, 2/316 ; Ahmad , 3/38 ; Al-Hakim berkata Sohih dan disepakati oleh Az-Zahabi; Menurut Albani : Dhoif ) Berlandaskan dalil-dalil di atas jelaslah kepada kita bahawa aktiviti berhutang ini adalah kurang sihat menurut pandangan Islam. Justeru, kita sewajarnya menjauhinya semampu boleh

Sent: Wednesday, May 28, 2014 12:37 PM
Subject: Re: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an.. [1 Attachment]

alahai tak nak bayar terpulang lah pada diri sendiri...kalau dah berhutang wajib kena bayar.sbb kalau tak bẩyar hutang  mati kelak, âzab api neraka kita sendiri yang tanggung bukan org yang suruh kita jangan bẩyar tu.
 

From: "zinos zin zimo_s@yahoo.com [respeks_group]" <respeks_group@yahoogroups.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, 27 May 2014, 14:51
Subject: Re: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an.. [1 Attachment]

Assalamualaikum Sahabat,

Boleh tak sahabat ajak kekawan semua untuk penuhkan saf saf dimasjid semasa waktu sembahyang daripada ajak kekawan buat apa yang hampa rancang tu.....pinjam duit klu tak bayar, orang marah la, klu di bank-bank kita buat pinjaman apa-apa pun, mesti ada bunga kan, pasal pa tak ajak kekawan yang ada hutang di bank untuk beli keta ke, rumah ke, jangan bayar sampai hujung tahun ni.....agaknya pa yang akan terjadi?.....masa nak pinjam tak tersangatla nak cepat cepat, tapi nak bayar plak......nak hold plak sampai PRU akan dating.......hebat..hebat...hebat.....duit dah habis untuk pembelajaran, ilmu, dan lain lain...saya harapkan sahabat fikir la betul betul sebagai seorang islam, berfikirlah sebagai seorang islam, berkata kata lah sebagai seorang islam, sumbatkan keimanan didalam hati kita, jangan biarkan Syaitan berada didalam hati kita.....ini adalah nasihat saya kepada semua sahabat semua bukan untuk mengata kepada sesiapa pun.....
Iklas
Sahabat Islam


On Tuesday, 27 May 2014 9:20 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [respeks_group]" <respeks_group@yahoogroups.com> wrote:


 


[JOM] Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar-Besaran..

kedahlanie.info
 

Nampaknya, ada peminjam ptptn yang masih tidak yakin dengan aku. nah, aku letak kad pengenalan aku. ingat aku takut ? sikit pun aku tak goyang lah. sekarang, aku nak 1,000,000 peminjam berhenti bayar ptptn pada 1 julai 2014 ini juga, tarikh di mana ptptn ditubuhkan. korang cuma perlu buat kerja mudah je iaitu untuk share post ini yang tak sampai 5 saat pun. boleh ?

Saya Qadafi bin Muhamad Shuib ingin menyeru kepada 956,018 peminjam yang masih membayar PTPTN supaya bersama-sama saya
https://www.facebook.com/qadafimuhamadshuib untuk berhenti membayar PTPTN pada saat ketika ini juga sehinggalah Pilihanraya Umum 14 nanti, yang mungkin diadakan pada tahun 2018.

Tujuan utama untuk kita berhenti bayar PTPTN adalah untuk :

1. Memprotes tindakan PTPTN yang ternyata mengenakan kos pentadbiran dengan tujuan untuk mengaut keuntungan semata-mata.

"Kami diberitahu bahawa PTPTN hanya membelanjakan RM65 juta setahun untuk menjalankan operasi, jadi kadar faedah 1% daripada berbilion-bilion yang diberikan setiap tahun adalah jauh lebih daripada yang diperlukan"

http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2012/04/12/ptptn-digesa-hapus-kadar-faedah-1-tindakan-senarai-hitam--khairy/

2. Sebagai bantahan kepada resolusi yang gagal dilaksanakan oleh Meja Bulat PTPTN yang telah dibuat pada 11 April 2012.
"Meja Bulat mencadangkan bayaran perkhidmatan 1% yang dikenakan ke atas peminjam PTPTN dihapuskan"

http://www.sinarharian.com.my/nasional/ptptn-11-resolusi-rundingan-meja-bulat-anjuran-pemuda-umno-1.39271

3. Menunjukkan rasa tidak puas hati kepada tindakan PTPTN yang mengenakan caj insurans yang semakin membebankan para peminjam PTPTN.

4. Sebagai tanda kecewa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib yang tidak mengendahkan cadangan peminjam PTPTN untuk menghapuskan kos pentadbiran PTPTN yang telah dikemukakan untuk Bajet 2014 yang dibentangkan pada 25 Oktober 2013.

5. Pembayaran balik PTPTN telah jatuh hukum sebagai haram kerana kos pengurusannya telah melebihi kos sebenar.

"Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, kadar faedah 1% yang dikenakan terhadap kos pentadbiran PTPTN adalah terlalu banyak berbanding perbelanjaan mengurus sebenar perbadanan itu"
http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2012/04/12/ptptn-digesa-hapus-kadar-faedah-1-tindakan-senarai-hitam--khairy/

"Semua caj yang melebihi kos sebenar perkhidmatan adalah haram"
http://abuanasmadani.blogspot.com/2012/04/ptptn-haram-caj-lebihi-kos-sebenar.html

Saya akan mengambil tanggungjawab sepenuhnya ke atas setiap peminjam PTPTN yang mahu mengambil keputusan untuk berhenti bayar PTPTN. Justeru, walau apa pun yang akan terjadi nanti, saya yang akan menerima risikonya. Dengan ini, anda tiada alasan lagi untuk ragu-ragu dan bimbang untuk berhenti bayar PTPTN.

Akhir sekali, saya akan upload penyata PTPTN saya pada setiap bulan sebagai bukti saya kotakan janji saya untuk tidak lagi membayar PTPTN. Saya amat berharap sekali pada tahun 2015 nanti, sasaran 1,000,000 peminjam untuk berhenti membayar PTPTN akan tercapai.

==========================================
Yang kat atas neh ialah kisah seorang peminjam PTPTN yang mendesak peminjam2 PTPTN yang lain untuk bersama2nya dengan TIDAK membayar pinjaman PTPTN masing2.

Boleh baca apa yang dia tulis di atas perenggan demi perenggan kenapa dia buat gerakan di atas. Ada facebook dia yang korang boleh follow kalau berminat untuk bersama2 terlibat dalam gerakan boikot bayar pinjaman PTPTN.

Aku secara jujurnya memahami kenapa dia buat macam tue. Dan berharap gerakan dia akan menemui kejayaan sehingga membuatkan kerajaan tunduk ke atas tekanan pelajar.
 




__._,_.___

Posted by: "rashid" <rashid@yem.avkk.yamaha.co.jp>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (9)

Check out the automatic photo album with 5 photo(s) from this topic.
10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg

" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment