Sunday, May 25, 2014

RG2011... Fw: Tengku Abdullah Presiden FAM yang baru

 



 

Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah Presiden FAM yang baru

telokbakong.blogspot
kerabubersuara.blogspot

PRESIDEN BARU: Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah dilantik sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)

KUALA LUMPUR: Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah dilantik sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang baharu.

Beliau dilaporkan mendapat 27 undi sekaligus mengalahkan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang mendapat 12 undi dalam persaingan dua penjuru itu.

Pada pusingan pertama pemilihan, Tengku Abdullah meraih 24 undi manakala Tunku Ismail meraih 15 undi namun pemilihan terpaksa diadakan semula kerana keputusan itu tidak mencapai majoriti dua pertiga m engikut Artikel 39.2 bagi pemilihan jawatan Presiden FAM.

Pemilihan ini berlangsung ekoran Presiden Persatuan FAM Sultan Ahmad Shah menarik diri daripada mempertahankan jawatan presiden pada Kongres Tahunan Ke-50 untuk memberi ruang kepada kepimpinan baharu.

Sultan Ahmad Shah menjadi Presiden FAM sejak tahun 1984.
 

Tahniah Presiden FAM yang baru, tapi....

telokbakong.blogspot
kedahlanie.info

Sultan Pahang dilantik Presiden Kehormat Seumur Hidup FAM

SHAH ALAM: Bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah dilantik sebagai Presiden Kehormat Seumur Hidup FAM.

Sultan Pahang sebelum itu mengumumkan baginda menarik diri daripada bertanding mempertahankan jawatan Presiden FAM selepas memegang jawatan itu selama 30 tahun sejak 1984.

Pelantikan Sultan Pahang sebagai Presiden Kehormat Seumur Hidup FAM itu mendapat sokongan sebulat suara semua perwakilan pada pemilihan FAM hari ini.tan

 
 
bloglist-malaysia.blogspot
pahangdaily.blogspot

PETALING JAYA: Bola sepak Malaysia dilihat seakan-akan bakal menghadapi perubahan apabila Sultan Ahmad Shah bersedia untuk menarik diri sebagai Presiden Persatuan Sepak Malaysia (FAM) selepas 30 tahun menerajuinya, menjadikan persaingan untuk jawatan itu sebagai persaingan diraja dengan pertempuran antara dua putera mahkota.

Sultan berusia 83 tahun yang mengambil alih jawatan presiden pada tahun 1984 itu dikatakan bersiap sedia untuk mengundurkan diri esok, apabila Kongres FAM bermesyuarat untuk memilih pemegang jawatan bagi penggal 2014-18.

Pengunduran itu akan menyediakan pentas buat anaknya, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah dan pemegang jawatan nombor dua dalam FAM, Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim akan menjadi pesaing.

Kedua-dua putera mahkota dikatakan mempunyai peluang sama rata untuk menang tetapi kemenangan untuk pendatang baharu, Tunku Ismail, yang lebih dikenali sebagai TMJ akan dianggap sesuatu yang mengecewakan.

Ini kerana Tengku Abdullah, 55, telah terlibat dalam FAM dalam tempoh yang hampir sama dengan bapanya, manakala Tunku Ismail, 29, hanya mengambil alih jawatan sebagai presiden Johor FA dua tahun lalu.

Pemenang akan diputuskan oleh undi daripada 39 perwakilan - 14 negeri akan membuang dua undi setiap satu (28 undi), bersama-sama dengan Angkatan Tentera (2), Polis (2), FA Melayu Malaysia (2), FA Cina Malaysia (2), Majlis Sukan India Malaysia (2) dan Persatuan Jurulatih Malaysia (1).

Peminat bola sepak telah mendesak perubahan dalam FAM berdasarkan penurunan prestasi pasukan kebangsaan dan kekecewaan dalam hal ehwal dalam pembangunan sukan itu.

Ramai menyalahkan pemerintahan yang lama dan tidak dicabar oleh Raja Pahang sebagai sebab utama yang menghalang kemajuan bola sepak negara.

Malaysia menduduki tempat 145 dalam senarai FIFA yang melibatkan 209 negara, kali terakhir layak untuk kejohanan bola sepak Olimpik pada tahun 1980.

Di peringkat Sukan Asia, Malaysia kali terakhir memenangi pingat gangsa di Teheran pada tahun 1974.

Tunku Ismail mendapat sokongan daripada beberapa nama besar dalam bola sepak Malaysia, termasuk ketua Persatuan Bolasepak Kelantan Tan Sri Annuar Musa dan bekas ketua Persatuan Bolasepak Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim yang kedua-duanya sedang digantung oleh FAM.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin, bekas Timbalan Presiden FAM juga dikatakan berminat terhadap perubahan dalam FAM. #sumber
 
 
 
----- Original Message -----
 
Sent: Thursday, May 08, 2014 11:29 PM
Subject: Fw: Senarai Penuh Calon Pada Kongres Tahunan FAM

Mentaliti FAM sama juga dengan pengundi Malaysia

telokbakong.blogspot
perantaukite.blogspot
 
FAM pun macam pengundi rakyat Malaysia, yang payah mahu berubah apatah lagi mahu berubah. Mentaliti tetap sama, tiada beza dengan para pengundi Malaysia yang sudahpun membuang undi mereka pada PRU 13 yang lalu.

Hasilnya, tetap sama, tiada apa-apa perubahan. Yang ada adalah masih bernasib dengan nasib ditakuk yang lama. Harga barang dan perkhdimatan makin meningkat naik harga yang mahal perlu ditampung dan ditanggungi rakyat.

Beggitu juga dengan FAM. Mereka berbelanja besar. Perancangan dan pemikiran masih kekal sama. Seronok duduk dalam zon selesa


FAM tak berubah: Elyas

Oleh Mohd Firdaus Hashim
Kuala Lumpur: Tokoh sukan negara Tan Sri Elyas Omar bersetuju dengan kenyataan dilontarkan Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim, kelmarin bahawa pemilihan Kongres FAM yang bakal dijalankan 25 Mei ini bukanlah pemilihan, tetapi lebih kepada penyerahan tampuk kepimpinan dalam ahli keluarga.
Menurut bekas Naib Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dari 1990 hingga 2000 itu, perubahan jawatan nombor satu dalam badan induk itu bakal menyaksikan penyerahan takhta dari Presiden FAM Sultan Ahmad Shah kepada anakandanya Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah secara senyap buat meneruskan legasi kepimpinan keluarga mereka. 
"Saya memang setuju dengan kenyataan TMJ mengenai pemilihan kongres yang akan datang. Dari senarai pencalonan itu, bermula dengan kerusi presiden hinggalah exco kesemuanya muka lama yang sudah bertahun bersama FAM. 

"Memang benarlah Kongres FAM itu bukanlah pemilihan, tetapi sebaliknya majlis penyerahan ataupun perlantikan semula orang lama ke jawatan disandang sebelum ini.

"Sudah pasti apabila muka lama saja yang pegang, FAM tiada perubahan malah terus gagal seperti sekarang hingga pemilihan akan datang," katanya ketika dihubungi Arena Metro, semalam.

Kongres FAM ke-50 hujung bulan ini bakal menyaksikan buat pertama kalinya jawatan Presiden FAM dipertandingkan sejak 30 tahun lalu. Ia membabitkan persaingan tiga penjuru antara Presiden Sultan Ahmad Shah yang akan ditentang anakandanya Tengku Abdullah dan Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBSNJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim. 

Elyas berkata, FAM tidak semestinya memerlukan individu berpengalaman sebagai kriteria penting bagi mentadbir urus sukan itu, tetapi keikhlasan dan keberanian adalah resipi utama untuk melakukan perubahan. 

"Sifat ikhlas dan berani bagi saya lebih penting berbanding pengalaman. Presiden sudah lama memegang FAM, tapi hingga kini tiada keputusan positif yang pasukan kita raih di peringkat antarabangsa," katanya. 

"Sebaliknya, kalau boleh biarlah kali ini individu yang dipilih mempunyai keberanian dan keikhlasan untuk memajukan bola sepak negara melebihi kepentingan peribadi," katanya. 

Di samping itu, supremo bola sepak Kuala Lumpur era lewat 80-an itu, menyarankan FAM menubuhkan satu sistem baru dalam struktur pentadbirannya untuk menggantikan cara lama yang terbukti gagal.

comment:

Nudin Bakar said...

Bagi kita tak payahlah raja2 mahupun anak raja2 terlibat dengan persatuan. Tenguk jepun negara balasahan kita zaman silam dah terkehadapan, sepatutnya kita kaji dan ikut macammana mereka memajukan bolasepak mereka. Sepatutnya punyailah maruah diri jika tidak ada kesungguhan atau pun idea untuk majukan mutu bolasepak negara. Kita dah naik meluat, apa yang nak dikejar, kedudukan dah ada, kuasa dah ada mlah semua cukup belaka. Sila lepaskan jawatan untuk kebaikan bersama, tindakan yang murni amat disanjung.

 

Senarai Penuh Calon Pada Kongres Tahunan FAM ke-50

telokbakong.blogspot
kerabubersuara.blogspot.



Penyandang presiden FAM Sultan Ahmad Shah bakal dicabar anakanda baginda, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah serta Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim pada kongres tahunan ke-50 FAM, 25 Mei ini.
Setiausaha Agung FAM Datuk Hamidin Mohd Amin berkata tiga calon bakal bersaing untuk mengisi dua slot jawatan Timbalan Presiden iaitu Datuk Seri Subahan Kamal dan Datuk Seri Afandi Hamzah yang merupakan penyandang Naib Presiden, selain Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) Datuk Abdul Mokhtar Ahmad.

Katanya lapan calon akan bersaing merebut empat jawatan Naib Presiden iaitu Datuk Takiyuddin Hassan, Datuk Sudarsono Osman, Datuk Rozabil Abdul Rahman, Datuk Astaman Abdul Aziz, Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, Datuk Rosmadi Ismail, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin dan Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

"Nama-nama itu merupakan pencalonan yang kita terima (daripada anggota gabungan) sebelum tarikh tutup 23 Mac lepas, namun ada beberapa calon yang menarik diri di saat akhir atas beberapa faktor," kata Hamidin.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif ke-11 FAM bagi penggal 2010-2014 di Wisma FAM, Kelana Jaya, di sini hari ini.

Ia dipengerusikan Sultan Ahmad Shah dan turut dihadiri Tengku Abdullah serta anggota gabungan FAM.

Senarai Penuh Calon Pada Kongres Tahunan FAM ke-50:


Presiden:
Sultan Ahmad Shah (penyandang)
Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (penyandang Timbalan Presiden)
Tunku Ismail Sultan Ibrahim (Presiden PBNJ)

Timbalan Presiden:
Datuk Seri Subahan Kamal (penyandang Naib Presiden)
Datuk Seri Afandi Hamzah (penyandang Naib Presiden)
Datuk Abdul Mokhtar Ahmad (Timbalan Presiden FAS)

Naib Presiden:
Datuk Takiyuddin Hassan (Presiden Persatuan Bola Sepak Melayu Malaysia)
Datu Sudarsono Osman (Presiden Persatuan Bola Sepak Sarawak)
Datuk Rozabil Abdul Rahman (Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis)
Datuk Astaman Abdul Aziz (Presiden Persatuan Bola Sepak Kuala Lumpur)
Datuk Rosmadi Ismail (Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan)
Datuk Zainol Fadzi Paharuddin (Presiden Persatuan Bola Sepak Perak)
Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid (Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu)
Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin (Presiden Persatuan Bola Sepak Angkatan Tentera)

Ahli Jawatankuasa Eksekutif:

Lelaki:
Datuk Yusof Mahadi (Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Melaka)
Datuk Osman Salleh (penyandang)
Alijus @ Mohd Ali Sipil (Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Sabah)
Abdul Aziz Yeop Jamaludin (Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Perak)
Datuk S. Sivasundaram (penyandang)
Goh Ah Chai (Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Cina Malaysia)
Datuk Abdul Halim Muazzam Datuk Ayob (Penolong Pengurus Bola Sepak Sukan Sea Myanmar 2013)
Datuk Mohd Junid Mohd Noor (Setiausaha Eksekutif Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang)
Datuk Md Yunos Husin (Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Melayu Malaysia)
Datuk Tajuddin Abdullah (Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang)
Datuk Othman Aziz (Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah)
Marzuki Sulong (Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu)
Datuk Ahmad Fuad Daud (Pengarah Sukan Felda)
Azman Ibrahim (Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Kelantan)
Lt Kol Abdul Rani Abdul Rahim (penyandang)
Datuk Dr. Hamdan Mohamed Khalib (penyandang)
Datuk Ahmad Shafie (Presiden Persatuan Jurulatih Bola Sepak Malaysia)
Datuk Khaidir Buyong (Setiausaha Agung Persatuan Jurulatih Bola Sepak Malaysia)
Mej Jen Datuk Mazelan Kasap (Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Angkatan Tentera)
Isham Shaharudin dan Muhammad Yadzan Mohammad (Ahli Majlis Persatuan Bola Sepak Perak)
Mohd Fahrizal Datuk Hassan (Ahli Majlis Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang)

Wanita:
Roslina Idrus
Normala Md Yusof
Tengku Ellie Badariah Tunku Ahmad
Prof Dr. Rajeswari Nadaraja
Datin Malianah Ugau
Brig Jen Datuk Norhuda Ahmad
Normala Rashid
Siti Suhaila Mohd Johari
Ee Hong

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment