Wednesday, September 17, 2014

RG2014... Fw: Harga getah dah tahap kronik,

 



Penoreh Parah : Harga getah dah tahap kronik, gula sekilo lagi mahal harga getah..

telokbakong.blogspot
kedahlanie.info
 
KENYATAAN MEDIA
PANGLIMA MALAYSIA


PANGLIMA MALAYSIA mendesak kerajaan supaya menyelesaikan masalah dan keruncingan harga getah dimalaysia secepat mungkin.harga terbaru getah sekarang ialah diantara RM1.65-RM1.85.Apa yg dapat dilihat sekarang ialah kerajaan cuba menyembunyikan fakta sebenar kepada rakyat.dengan kenaikan kos taraf hidup maka ramai penoreh2 getah menghadapi masalah kewangan yg cukup krtikal.termasuk bebanan hutang dan kos sara hidup.

kita tahu dan faham keadaan harga getah dunia menjunam disebabkan oleh tiada pembelian getah malaysia dari negara seperti china dan lain2 negara dengan alasan lambakan getah dunia begitu banyak.

Malaysia adalah negara yg terlibat bersama ITRC dan IRC ( International Rubber consortium ) tapi tidak mampu menyelesaikan masalah rakyat yg terdiri dari penoreh2 getah.maka PANGLIMA mendesak kerajaan malaysia supaya meletakkan harga lantai RM4.00 bg membantu rakyat buat sementara waktu sementara harga getah dunia melambung tinggi.penjelasan ini merangkumi dan kiraan tepat keuntungan kerajaan dan rakyat.

1. DRC (Dried Rubber Content) 50% yg dipotong daripada harga FOB adalah assumption (andaian) LGM dan pemain industri/pengilang besar seperti Lee Rubber. Harga ladang (farmgate price) selepas pemotongan sebesar ini hanya tinggal sekitar RM2.20-2.40/kg.

2. Mesin DRC (tolok pengukur dried rubber content) yang dicipta oleh LGM tidak dikomersilkan a.k.a disimpan!. Di pasaran, DRC ditentukan oleh peraih dan pengilang secara andaian mata kasar (assumption).

3. Di sesetengah negara lain, DRC ditentukan guna makmal...tetapi mengambil masa 4-5 hari. Bagi pekebun kecil di negara kita yang 'menoreh hari ini untuk makan esok'- yg perlukan duit harian- ia tidak dapat dilakukan.

4. LGM ada kuasa untuk menggubal dan menguatkuasakan undang-undang kecil bagi menyelaraskan kos memproses getah natural rubber (NR) di kilang. Kerajaan ada hak untuk campurtangan. Persatuan pengilang dikuasai oleh taiko besar pengilang industri getah seperti Lee Rubber Selain itu ialah Fong Keong Rubber dan sime tyre.

5. Agensi agensi awam/GLC seperti Felcra, Risda dan Felda kalau bergabung dalam industri pengeluaran dan pemrosesan getah, mereka mampu mengatasi Lee Rubber, tetapi memilih untuk menyerah. Agensi pemasaran yang ditubuhkan kerajaan, MARDEC kini telah dijual kepada tokoh perniagaan Syed Mokhtar AlBukhary

6. Harga lantai RM4 perlu laksanakan dengan menstabilkan harga FOB. Ia tidak boleh kurang daripada RM10/ kg. Kerajaan perlu wujudkan dana atau apa saja kaedah lain untuk stabilkan FOB pada kadar ini.

7. Kemeterian Perladangan Perindustrian & Komuditi (MPIC) ada LGM yang gubal dasar-dasar getah. Penyelidikan di LGM tidak membantu pekebun kecil, tetapi memberi kelebihan kepada pengeluar besar / estet.

8. Risda dan Felcra berubah sepenuhnya menjadi agensi perniagaan yang mengutamakan keuntungan syarikat-syarikat milik agensi itu.

9. Dasar kerajaan sekarang ialah kos untuk memproses getah mesti ditanggung oleh pengeluar ( pekebun kecil/penoreh). Dasar kerajaan ini mesti diubah, paling tidakpun ditanggung bersama oleh pengeluar, pengilang dan peniaga.

Kos sebenar untuk pengeluaran getah sekerap bg setiap kilo ialah RM3.20 meliputi kos:

A. Baja
B. Racun
C. Upah menebas/mencuci
D. Upah2 lain.

Rumusan kerugian ketara terkumpul pekebun kecil akibat ketirisan sistem tadbir urus industri getah negara seperti berikut:

A- Manipulasi harga di peringkatt kilang akibat kos proses/caj kilang = purata RM0.30/kg (katakan kos sebenar ialah RM0.60-1.10/kg, tetapi pemotongan dibuat RM1.40/kg
B- Manipulasi harga peringkat dealer akibat ketiadaan tolok DRC = RM0.30/kg
C- Manipulasi harga oleh rantaian dealer =RM0.20/kg

Jumlah kadar kerugian bg pekebun =RM0.80/kg

Kerugian/ kehilangan ini tidak termasuk kerugian operasi akibat kejatuhan harga getah dunia:- (harga jualan semasa/harga ladang -kos pengeluaran )
. RM2.45-RM3.20= -RM0.95/kg
jumlah setelah ditolak = -RM1.75/kg

Pandangan kami, kos proses patut ditanggung separuh separuh antara pengilang dan pengeluar. Kuasa utk tentukan kos proses ialah pengilang, pekebun tak tahu kos sebenar kerana mereka terlalu bergantung kpd keputusan kerajaan.

antara kerugian :
1. ketidakstabilan indeks harga pasaran dunia
2. manipulasi dacing
3. manipulasi drc
4. manipulasi susut air
5. alasan faktor turun-naik bahan api

Tuntutan rakyat yang tepat untuk kebaikan semua pihak

1. Harga lantai RM4/kg (tolak kos RM3.20, penoreh hanya dapat RM0.80/kg).

2. Penstabilan FOB pada kadar RM10/kg - dengan itu harga ladang akan berada pada kadar RM4/kg.

3. Kos memproses ditanggung bersama antara pengilang peniaga dan pengeluar, kos memproses maksima yang boleh diterima /munasabah ialah RM1.00/kg (kini antara RM1.40-2.30).

4. DRC ditentukan secara saintifik, LGM perlu mengkormersialkan tolok penyukat DRC yang telah dicipta daripada wang yg diambil atas alasan R&D drpd pekebun kecil (0.40 sen/kg).

5. Cukai ses yang dipotong daripada pekebun kecil perlu dikira semula berdasarkan pengeluaran semasa. Pemulangan patut dibuat dengan kiraan yg munasabah.

PANGLIMA MALAYSIA merayu dan mendesak kepada kerajaan malaysia supaya jangan bermain tarik tali terhadap rakyat miskin dan golongan marhaen.perjumpaan kami bersama LGM diperingkat tertinggi,hingga sekarang belum mendapat apa2 jawapan dan tiada tindakan dari pihak kerajaan untuk meletakkan harga lantai RM4.00.

Bantuan RM500 untuk penoreh sama sekali tidak membantu rakyat miskin untuk mereka keluar dari belenggu kos taraf hidup dan bebanan hutang yg ada.

SULAIMAN IBRAHIM ( LRL )
Presiden
PANGLIMA MALAYSIA

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)

Improvements in Yahoo Groups Search
Searching for new groups to join is easier than ever. We've honed our algorithm to bring you better search results based on relevance and activity. Try it today!

&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment