Monday, October 29, 2012

RG2011... Uthman b Affan... saudagar yang berkorban!

 


Artikel Pilihan: Khalifah Uthman Bin Affan...  saudagar yang berkorban
Sepuluh orang kesemua sahabat Nabi Muhammad s.a.w yang telah dijanjikan dengan ganjaran syurga, atas jasa dan pengorbanan mereka dalam berdakwah mempertahankan ajaran Islam. Salah seorang daripada sepuluh orang itu, adalah Saidina Uthman Bin Affan, atau turut digelar sebagai Zu al-Nurain kerana beliau telah memperisterikan dua orang anak perempuan Nabi Muhammad iaitu Ruqayah dan kemudiannya Ummi Kalsum.



Saidina Uthman r.a dilahirkan pada tahun 576 Masihi dan berasal daripada Bani Umaiyah. Baik sebelum memeluk Islam, mahupun selepas memeluk Islam, beliau merupakan satu-satunya tokoh saudagar paling berjaya. Dialah sahabat Rasul yang paling banyak mengorbankan harta bendanya demi menegakkan perjuangan Islam.
Ketika suasana pergolakan di Mekah menjadi tegang disebabkan kaum Musyrikin Quraisy melakukan tekanan yang hebat terhadap kaum Muslimin, Saidina Uthman adalah yang termasuk golongan mereka yang turut melakukan hijrah ke Abyssinia. Beliau tidak pernah memikirkan kerugian perniagaan yang ditinggalkannya, kerana beliau sedar bahawa hijrah tersebut adalah termasuk dalam usaha untuk menegakkan agama Allah.
Antara pertolongan yang paling hebat disumbangkan oleh Saidina Uthman adalah ketika, Nabi mendapat berita bahawa Rom merancang untuk memusnahkan Negara Islam yang baru muncul. Kaum Muslimin seterusnya, melengkapkan diri mereka dengan persiapan perang. Tetapi persediaan menjadi sukar kerana pada tahun itu, kaum Muslimin kekurangan sumber tanaman, dan mereka sedang menghadapi musim panas yang sangat terik....

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment