Thursday, March 27, 2014

RG2011... Dr M: Matlamat Wawasan 2020 mungkin tak tercapai

 

Dr M: Matlamat Wawasan 2020 mungkin tak tercapai
Wartawan Sinar Harian
27 Mac 2014
  • Tun Dr Mahathir Mohamad Tun Dr Mahathir Mohamad
1 / 1

CHERAS - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa sedih dengan tragedi MH370 yang penerbangannya dilaporkan berakhir di selatan Lautan Hindi.

Menurutnya, berita tersebut bukan sahaja akan memberikan kesan mendalam kepada keluarga mangsa, malah turut akan memberikan kesan kepada negara.

"Berita ini sedikit sebanyak akan memberikan pandangan yang tidak baik kepada Malaysia.

"Kepada keluarga mangsa, banyakkan bersabar dan saya turut berkongsi kesedihan ini," katanya semasa menyampaikan ucapan penutup pada Seminar Perdana Polis Diraja Malaysia (PDRM), di sini, semalam.

Beliau turut memberi bayangan misi Malaysia menjadi negara maju seperti yang terkandung dalam matlamat Wawasan 2020 tidak akan dapat dicapai.

Menurutnya, tumpuan kerajaan yang hanya menumpukan kepada pendapatan per kapita negara, menghalang matlamat utama itu dalam tempoh enam tahun akan datang.

"Negara maju mempunyai banyak tafsiran, tetapi jika hanya menumpukan kepada pendapatan kepada negara semata-mata, maka matlamat sebenar negara maju itu gagal.

"Untuk menjadi negara maju, kerajaan tidak boleh mengejar kepada (pencapaian) negara berpendapatan tinggi sahaja, tetapi juga perlu canggih dalam aspek lain, seperti masyarakat mempunyai taraf pendidikan yang baik, pelabur yang sanggup meneroka bidang baharu di dalam negara dan hasil penyelidikan yang bagus," katanya.

Beliau memberi contoh Arab Saudi yang merupakan negara paling maju dari segi pendapatan negara, namun tidak mampu mengeluarkan produk sendiri.

"Kita tidak mahu menjadi seperti Arab Saudi yang mempunyai pendapatan tinggi namun senjata, pesawat dan sebagainya terpaksa dibeli daripada luar.

"Kita perlu tunjukkan kita ke hadapan bukan sahaja dari segi pendapatan negara, tetapi juga dalam semua lapangan," katanya.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment