Tuesday, July 1, 2014

RG2011... Fw: MENGGUNAKAN "INHALER" SEMASA BERPUASA

 



 

ADAKAH BATAL PUASA MENGGUNAKAN "INHALER" SEMASA BERPUASA?

omakkau.blogspot

Boleh tak kita menggunakan "inhaler" semasa berpuasa?

Ini lah pandangan Sheikh Ibn 'Uthaymeen di dalam kitabnya Fataawa Ramadan – Jilid 2, m.s 531, Fatwa No.502 Fataawa Ibn 'Uthaymeen - Jilid 1, m.s 169-170. Al-marhum Sheikh 'Uthaymeen ialah ulama' besar di Makkah yang seangkatan dengan Sheikh Baz. Setakat yang boleh terjemahkan.


"Penggunaan "inhaler" oleh orang yang berpuasa adalah dibenarkan sama ada puasanya adalah di bulan Ramadhan atau selain dari bulan Ramadhan.

Ini kerana zarah dalam "inhaler" tidak sampai perut, sebaliknya mereka sampai ke paru-paru dan menyebabkan/membantu ia untuk terbuka dengan itu membolehkan orang/pesakit bernafas seperti sediakala.

Ringkas, ia tidak dianggap sebagai makanan atau minuman, dan apa yang diketahui ialah bahawa prinsip asas adalah kesahihan puasa (dikekalkan) sehingga (yang sahih) bukti daripada Kitab, atau Sunnah, atau ijma' atau pertimbangan perundangan fiqah sah (qiyas) menunjukkan sebaliknya".

Harap dapat membantu.

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment