Thursday, October 9, 2014

RG2014... Fw: NEGARA KITA MASIH AMAN ... 13 CEDERA DAN 1 PARAH TERKENA BOM

 



Senarai Mangsa Letupan Bukit Bintang

bloglist-malaysia.blogspot
greenblacks.blogspot

Seorang mati dan 13 orang cedera awal pagi ini apabila sebutir bom tangan meletup di hadapan sebuah pub di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Menurut sumber polis, joki kereta Tiong Kwang Yie, cedera parah dan mati ketika menerima rawatan di hospital.

"Polis menerima aduan pada jam 4.25 pagi dan menghantar wakil ke kelab malam Cherry Blossom bagi memastikan kerosakan.

"Laporan awal menunjukkan dua butir bom tangan dicampak dari tingkat dua bangunan."

Pergaduhan melibatkan kumpulan gengster dipercayai sebagai punca insiden letupan di Kompleks Sun di Jalan Bukit Bintang pada Khamis.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, kumpulan gengster mungkin menjadi punca kejadian letupan, yang dipercayai menggunakan bom tangan, tetapi polis sedang menyiasat kes itu dari semua sudut.

Mangsa lain yang cedera berumur antara 20 dan 42. Mereka dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Hospital Tung Shin.

"Mereka yang cedera termasuk warga dari Thailand (1), China (2) dan Singapura (2). Sebahagian daripada mereka adalah penaung kelab," kata satu sumber.

Mangsa dikenalpasti sebagai Lim Soon Hock, 51; Teoh Meng Keow, 40; Yaw Lee Hock, 41; C. Revindran, 49; dan Tiong Kwang Yie.

Warga asing adalah Jasu (Thailand), Wong Kim Teng (Singapura), Ma Yunfeng dan Yong Jiaqin (kedua-duanya dari China).

"Siasatan awal mendedahkan dua butir bom tangan dilemparkan tetapi hanya satu meletup.

"Serpihan daripada bom tangan itu menyebabkan kecederaan kepada pejalan kaki," tambah sumber itu.

Empat kenderaan turut rosak dalam letupan itu – Toyota Vellfire (WVL 168), Toyota Camry (WTT 8999), Mazda 2 (WXJ 3333) dan BMW (WTV 36).

Polis menemui bom tangan kedua yang gagal untuk meletup, di bawah Toyota Camry.

"Kami percaya ini ada kaitan dengan dunia jenayah."

Satu pasukan forensik polis adalah di tempat kejadian, menyekat kawasan itu bagi mencari petunjuk dan menemuramah saksi.

Menurut polis, pemeriksaan mendedahkan bom tangan digunakan dikeluarkan pada bulan Mac 1983.

Menurut pihak HKL, daripada 13 mangsa letupan bom di Bukit Bintang, tujuh adalah rakyat tempatan, empat warganegara China, seorang warganegara Singapura, seorang rakyat Thailand.

sumber... TMI
 

Letupan: Dua Mangsa Kini Kritikal

bloglist-malaysia.blogspot.

KUALA LUMPUR: Dua mangsa kejadian letupan di Jalan Bukit Bintang awal pagi Khamis kini berada dalam keadaan kritikal di Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini.

Sebelum ini, seorang mangsa warga tempatan yang juga pekerja sebuah kelab malam di kawasan berkenaan disahkan maut ketika menjalani pembedahan.

Jurucakap HKL berkata, seramai 11 daripada 13 mangsa membabitkan tujuh lelaki dan empat wanita terlibat dalam insiden pada pukul 4.30 pagi itu mendapat rawatan di HKL.

Selain itu, dua lagi mangsa rakyat tempatan mendapat rawatan di sebuah pusat perubatan swasta di Ampang.

"Mayat mangsa yang meninggal akan dibedah siasat, manakala dua lagi mangsa yang juga mengalami kecederaan parah kini ditempatkan di zon merah dan berada dalam keadaan kritikal," katanya.

Jurucakap itu berkata, mangsa terdiri daripada tujuh warga tempatan, empat dari China, seorang rakyat Thailand serta seorang dari Singapura.

Selain itu, beliau menambah, pihak kedutaan dari negara asal mangsa telah diberitahu dan tiba di HKL untuk mengenal pasti mangsa.

Laporan sebelum ini mendedahkan seramai 14 mangsa terlibat dalam letupan dua biji bom yang dilemparkan dari aras dua tempat letak kereta di sebuah bangunan.

Sementara itu, di lokasi kejadian, pihak forensik polis dan Unit Pemusnah Bom menjalankan pemeriksaan terperinci di sekitar kawasan berkenaan bagi mengesan sebarang bahan bukti untuk membantu siasatan kes itu.

Unit Pemusnah Bom juga bertindak memusnahkan bom ketiga yang gagal diletupkan pihak bertanggungjawab dalam kejadian awal pagi Khamis itu.

 
 
 

NEGARA KITA MASIH AMAN ... 13 CEDERA DAN 1 PARAH TERKENA BOM DI BUKIT BINTANG, KUALA LUMPUR.

omakkau.blogspot
Seorang lelaki parah manakala 13 lagi cedera selepas terkena bom yang dibaling dari tingkat dua di Sun Complex, Bukit Bintang, hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, pihaknya menerima maklumat berhubung kejadian itu jam 4.25 pagi.

Menurutnya, sebaik tiba di lokasi kejadian polis mendapati 12 lelaki dan dua wanita yang berada di lokasi kejadian cedera di mana seorang daripada mereka mengalami kecederaan parah.

"Siasatan awal mendapati bahan letupan itu dipercayai dibuang dari tingkat dua kompleks ini. Kita sedang mengenal pasti bahan letupan itu.

"Setakat ini dua bahan letupan dibuang dari tingkat dua di mana satu tidak meletup dan ditemui di bawah kereta Toyota Camry," katanya.

Khairi berkata, pihaknya akan menyiasat motif kejadian dan akan semak latar belakang mangsa untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat Seksyen 4 Akta Senjata dan 307 Kanun Keseksaan.

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment