Thursday, October 2, 2014

RG2014... Harga minyak & GST: 2015 tahun yang dahsyat

 

Harga minyak & GST: 2015 tahun yang dahsyat

2015 bakal menjadi satu tahun yang amat dahsyat bagi rakyat marhaen, terutamanya mereka di bandar yang berpendapatan rendah dan pertengahan.

Kenaikan 20 sen harga diesel dan petrol bakal melonjakkan harga barangan keperluan serta makanan dan minuman kerana meningkatnya kos pengangkutan.

Kerajaan usahlah perbodohkan rakyat lagi dengan langkah-langkah mendenda bagi menghalang peruncit, pemborong dan pengusaha restoran untuk menaikkan harga.

Impak kepada inflasi akibat kenaikan 20 sen ini bakal dirasai sepenuhnya dalam jangka 3 bulan. Perkara ini akan diburukkan lagi apabila GST dilaksana pada bulan April.

Berdasarkan laporan "2H2014 Economic Outlook: External Positives Amidst Domestic Challenges", inflasi meningkat mendadak dalam dua tahun pertama GST mula dilaksanakan di mana-mana negara.

Di Australia, tahun sebelum GST dilaksanakan, inflasinya hanya 1.8 peratus (%). Ketika GST dilaksanakan, inflasi melonjak ke 6%. Hanya selepas 2 tahun, inflasi menurun ke kadar 2.9% - tapi masih sekali ganda lebih tinggi daripada sebelum GST terlaksana.

Begitu juga di Singapura dan China. Sebelum GST dilaksanakan, inflasi hanya sekadar 0.8% dan 10.5%. Pada tahun GST dilaksanakan, inflasi di Singapura melonjak ke 5.4% manakala China 24.2%  sebelum turun ke 2.3% bagi Singapura dan 12.7% bagi China selepas 2 tahun.

Berdasarkan apa yang berlaku di Australia, Singapura dan China, Malaysia juga tidak akan terlepas daripada kenaikan inflasi mendadak ini di 2015 apabila GST diperkenalkan.

Ditambah pula dengan kesan inflasi akibat kenaikan harga minyak sekarang, tahun 2015 dijangka menjadi sangat dahsyat kepada rakyat marhaen.

Bersedialah menghadapinya. BR1M sebanyak RM1,000 (purata  RM83.33 sebulan) tidak akan dapat membantu rakyat marhaen menghadapi inflasi ini.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Naib Presiden Pas

* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Sinar Harian Online.

__._,_.___

Posted by: Pendekar Bloggerz <pendekarbloggerz@gmail.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment