Saturday, December 6, 2014

RG2014... Saham FGVH menjunam 29 peratus

 

 Saham FGVH menjunam 29%.. 


Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) pada minggu lalu paling banyak kerugian di kalangan saham perladangan di Bursa Malaysia pada suku akhir tahun ini, kata Ahli Parlimen DAP, Tony Pua. 

Pua berkata sejak enam bulan lalu, syarikat perladangan milik kerajaan yang membuat tawaran awam kedua terbesar kepada Facebook Inc pada 2012, kerugian RM52 juta menerusi kontrak susulan dalam perniagaannya di Kanada untuk suka akhir tahun ini.

"Ini merupakan kesan jelas daripada pendedahan terhadap risiko dan ketidaktentuan perniagaan. 

"Pelaburan FGVH dalam komoditi hadapan naik mendadak dari hanya RM118,500 pada September tahun lalu kepada RM1.15 bilion untuk tempoh semasa," kata ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu, yang juga merangkap setiausaha publisiti kebangsaan DAP.

Tambahnya, FGVH mencuba nasib dengan kontrak hadapan matawang asing, mendedahkannya daripada RM233,000 kepada RM1.2 bilion bagi tempoh sama.

"Pemegang saham FGVH, termasuk Felda, Lembaga Tabung Haji dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja perlu bimbang dengan pertambahan besar pendedahan risiko, yang cukup besar bagi melumpuhkan keseluruhan FGV.

Pua mempersoalkan sama ada syarikat perladangan yang menyertai pasaran saham dua tahun lalu itu akan mengikut jejak Malaysia Airlines (MAS) yang kini dijadikan milik negara.

"Berdasarkan data setakat 15 Oktober 2014, harga saham FGVH menjunam 29.1% berbanding IJM Plantations (-6.3%), IOI Corp (-2.7%), Genting Plantations (-9.4%) dan Sime Darby (-1.6%). Syarikat yang menunjukkan prestasi hampir sama ialah KL Kepong dengan penurunan harga 16.6% untuk tempoh sama.

"Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri dan menteri kewangan yang menjanjikan 'bintang' kepada peneroka Felda semasa penyenaraian saham itu mesti mengambil tindakan segera dan tegas untuk mengekang kerugian dalam syarikat itu.

"Jika tidak, kerugian yang dihadapi FGVH akan memberi isyarat permulaan keruntuhan kewangan sebagaimana yang berlaku kepada MAS," kata Pua dalam kenyataannya lapor The Malaysian Insider

__._,_.___

Posted by: Pendekar Bloggerz <pendekarbloggerz@gmail.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment