Thursday, December 4, 2014

RG2014... Fw: Doa Untuk Membebaskan Diri Dari Hutang

 



Doa Untuk Membebaskan Diri Dari Hutang

idahsalam.blogspot
kakisembang.com
 
Sejak mutakhir ini kita di kejutkan di media massa berkenaan fenomena rakyat Malaysia yang suka berhutang, kebanyakan golongan muda dalam lingkungan 25 hingga 35 tahun sudah di isytiharkan muflis, kerana masalah keberhutangan yang serius. Apapun nasihat aku, pandai pinjam pandai laa settle, perkara dah lepas banyakkanlah berdoa semoga Allah melepaskan kita dari belenggu hutang, yang boleh dianggap satu bala........Sekian aku titipkan satu doa dari Rasulullah petua untuk membebaskan diri dari hutang....

Terbeban dengan hutang? Nah, Nabi ajarkan cara untuk menghilangkan keresahan melalui Hadis Riwayat Abu Daud 4/353:

Abu Said Al-Khudhri RA berkata: "Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke masjid. Tiba-tiba ada seorang sahabat bernama Abu Umamah RA sedang duduk di sana. Beliau bertanya: "Wahai Abu Umamah, kenapa aku melihat engkau sedang duduk (di masjid) di luar waktu solat?" Beliau menjawab: "Aku resah memikirkan hutangku, wahai Rasulullah." Beliau bertanya: "Mahukah aku ajarkan kepadamu sebuah doa yang apabila engkau baca maka Allah taala akan menghilangkan keresahanmu dan melunasi hutangmu?" Dia menjawab: "Sudah tentu ya Rasulullah."

Beliau bersabda,"Jika engkau berada di waktu pagi mahupun petang, bacalah doa:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari perasaan resah dan sedih. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan kedekut. Dan aku berlindung kepada Engkau dari belenggu hutang dan kekerasan manusia."

Tak boleh membaca dengan lafaz Arab? Bahasa Melayu pun boleh.. Sungguh Allah itu Maha Mengerti..

P/S: Pesanan dari pihak penaja, jika nak berdoa tu sila pastikan Solat yer, kalau x solat balik awal..Satu lagi kalau pinjam bank tu reti lak nk bayar..ngn kawan2 jgn duk lupa lak..Nanti aku pelingkup ngn mesin basuh baru reti base..hehe

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment